26 augusti 2009

Att balansera på en linje, men ramla ned i en grav

Världens bästa fotbollsspelare den 25:e augusti 2009; Jack Collison. Bild: Dailymail

Millwall mot West Ham har alltid varit en av Englands mest prestigefyllda derbyn, trots att de bägge lagen sällan spelat i samma division samtidigt. Londonklubbarna hade ikväll sin första derbymatch på fyra år, och senast det begav sig var faktiskt lagen i samma division (Championship) när West Ham gjorde ett kortare gästspel där. Nu spelar West Ham i Premier League, och Millwall i League One. Dagens match var i den bortglömda, smutskastade och tråkiga Carling Cup, men det gjorde inte mötet desto mindre intressant på förhand. Det enda man oroade sig över var om fansen kunde hålla sig i skinnet.

Det kunde dom inte.

Mängder med bråk utanför arenan redan innan avspark, bland annat blev en man knivstucken i bröstet, flertalet "pitch invasions" under matchens gång och Millwallfansen nöjde sig inte där - de började sjunga "You should have died with your father" åt West Hams yngling Collison som förlorade sin far i en MC-olycka för några dagar sedan. Det ska tillägas att det inte bara var Millwallfansen som betedde sig illa, trots deras rykte, utan att även West Ham-fans gjorde detsamma. Vilken sida som var "värst" eller dylikt ska jag inte uttala mig om överhuvudtaget då jag dels inte sitter på någon som helst fakta om det, samt att jag inte vill smutskasta en hel klubbs fans bara för en elak klick av sina egna. Hur detta kan ske i 2000-talets överkommersiella fotbollsvärld där alla klagar på för lite klubbkänsla, för usel stämning på matcherna etc. visar fansen att vissa saker aldrig ändras, framförallt inte människorasen. Inte ens plastengland kan ståta med en nolla i skandalkolumnerna när det kommer till fansens beteende.

Jag är absolut ingen moralkärring, men fansen gräver sina gravar ännu djupare i och med sina idiotiska beteenden. Dom kan klaga hur mycket som helst när det kommer till höga biljettpriser, usel stämning med mera dominerar deras fotboll, men de har bara sig själva att skylla till stor del. Man ska kunna gå på fotboll utan att känna sig det minsta orolig över saker som sker utanför planen. Jag vill återigen poängtera att långt ifrån samtliga fans beter sig på det här viset, men det är ändå tillräckligt många för att man ska bli orolig. Själv har jag aldrig någonsin känt mig hotad eller dylikt när jag går på fotboll, men tydligen kanske man ska börja bli lite orolig iallafall.

Matchen då? Den vanns av West Ham efter förlängning. Millwalls superstar Neil Harris gav visserligen sitt lag ledningen, men Junior Stanislas kvitterade i den 87:e minuten. På stopptid kunde inte Millwall hålla emot trots att man gjorde en riktigt fin match, utan Stanislas satte en straff innan Hines avgjorde.

Vila i frid Ian Collison.

/JH

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar