26 januari 2010

Jesus kommer saknas

TACK för allt!

Igår måndag kom beskedet: Alexander Östlund komma att avsluta sin spelarkarriär efter att ha fått kontraktet med danska Esbjerg brutet på grund av stora skadebekymmer. Jag tror inte folk förstår hur kult Östlund är eftersom han är en "nutida" spelare och sådana sällan får den kultstatus under deras aktiva karriär de förtjänar. Och nä, jag är ju Kalmar FF-are så jag borde inte digga Östlund, men det är svårt att låta bli.

Han har bland annat ställt upp på vad som kan vara världens bästa foto någonsin. Han lyckas ständigt att kombinera "gaylooken" med ett vikingaaktigt utsende på ett strålande sätt och dessutom är han en spelare som sällan får de stora rubrikerna, men som är stenhård i närkampsspelet och lite smått galen på planen. Han har bara hunnit med 284 A-lagsmatcher i sin karriär och rent logiskt sett borde han ha hunnit med cirkus 400 gula kort, men det var faktiskt förvånansvärt sällan som Östlund blev varnad. Svårt för domaren att varna en Jesus, kanske. Jag ser samma scenario med Jocke "Jesus" Lantz i KFF vecka in och vecka ut...

Hur Östlund, kallad för "The big cheese" i England, är utanför planen går det många olika historier om. Många menar att det är en genomsnäll kille som gillas av lagkamraterna, andra pratar om den egocentriska divan som behandlar andra människor som mindre värd än hans egna avföring. Jag tror på det förstnämda, jag vill inte få min världsbild förstörd genom att få veta att Östlund är en idiot även utanför planen. Fast, lite idioti skadar aldrig...

Kom igen Sverige, sörj eran största kultlirare under 2000-talet!

/JH

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar